Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Deklaracja dostępności

Wyświetl stronę główną » Deklaracja dostępności

Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach.

Data publikacji strony internetowej: 2020-10-01. Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2020-10-01.

Wytyczne standardu WCAG 2.1 dla dostępności treści internetowych, są następujące:

Zasada

Wytyczne

Kryterium sukcesu

Poziom

1 – Postrzegalność

1.1 – Alternatywa w postaci tekstu

1.1.1 – Treść nietekstowa

A

1.2 – Dostępność mediów zmiennych w czasie

1.2.1 – Tylko audio oraz tylko wideo (nagranie)

A

1.2.2 – Napisy rozszerzone (nagranie)

A

1.2.3 – Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie)

A

1.2.5 – Audiodeskrypcja (nagranie)

AA

1.3 – Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) prezentacja zawartości

1.3.1 – Informacje i relacje

A

1.3.2 – Zrozumiała kolejność

A

1.3.3 – Właściwości zmysłowe

A

1.3.4 – Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym

AA

1.3.5 – Określenie prawidłowej wartości

AA

1.4 – Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści

1.4.1 – Użycie koloru

A

1.4.2 – Kontrola odtwarzania dźwięku

A

1.4.3 – Kontrast (minimalny)

AA

1.4.4 – Zmiana rozmiaru tekstu

AA

1.4.5 – Tekst w postaci grafiki

AA

1.4.10 – Zawijanie tekstu

AA

1.4.11 – Kontrast dla treści niebędących tekstem

AA

1.4.12 – Odstępy w tekście

AA

1.4.13 – Treści spod kursora lub fokusa

AA

2 – Funkcjonalność

2.1 – Dostępność z klawiatury

2.1.1 – Klawiatura

A

2.1.2 – Brak pułapki na klawiaturę

A

2.1.4 – Jednoliterowe skróty klawiszowe

A

2.2 – Wystarczająca ilość czasu

2.2.1 – Możliwość dostosowania czasu

A

2.2.2 – Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywanie, ukrywanie

A

2.3 – Ataki padaczki – Migotanie

2.3.1 – Trzy błyski lub wartości poniżej progu

A

2.4 – Możliwość nawigacji

2.4.1 – Możliwość pominięcia bloków

A

2.4.2 – Tytuły stron

A

2.4.3 – Kolejność fokusu

A

2.4.4 – Cel linku (w kontekście)

A

2.4.5 – Wiele sposobów na zlokalizowanie strony

AA

2.4.6 – Nagłówki i etykiety

AA

2.4.7 – Widoczny fokus

AA

2.5 – Sposoby wprowadzania danych

2.5.1 – Gesty punktowe

A

2.5.2 – Anulowanie kliknięcia

A

2.5.3 – Etykieta w nazwie

A

2.5.4 – Aktywowanie ruchem

A

3 – Zrozumiałość

3.1 – Możliwość odczytania

3.1.1 – Język strony

A

3.1.2 – Język części

AA

3.2 – Przewidywalność

3.2.1 – Po oznaczeniu fokusem

A

3.2.2 – Podczas wprowadzania danych

A

3.2.3 – Konsekwentna nawigacja

AA

3.2.4 – Konsekwentna identyfikacja

AA

3.3 – Pomoc przy wprowadzaniu informacji

3.3.1 – Identyfikacja błędu

A

3.3.2 – Etykiety lub instrukcje

A

3.3.3 – Sugestie korekty błędów

AA

3.3.4 – Zapobieganie błędom (kontekst prawny, finansowy, związany z podawaniem danych)

AA

4 – Kompatybilność

4.1 – Kompatybilność

4.1.1 – Parsowanie

A

4.1.2 – Nazwa, rola, wartość

A

4.1.3 – Komunikaty o stanie

AA

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

 

Nie zostały spełnione następujące wymagania:

 

  • Część załączonych dokumentów może nie posiadać warstwy tekstowej - są skanami dokumentów.
  • Część załączonych plików graficznych nie posiada opisów alternatywnych.
  • Część załączonych dokumentów może nie posiadać prawidłowej struktury np. hierarchii nagłówków.

 

Powody wyłączenia:

 

  • Mapy są wyłączone z obowiązku zapewnienia dostępności.
  • Archiwalne dokumenty załączone do artykułów mogą nie spełniać wymogów dostępności - zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
  • Załączone do artykułów filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.

 

SPEŁNIONE ZOSTAŁY NASTĘPUJĄCE WYMAGANIA:

 

  • Serwis WWW wyposażony jest w mechanizm, umożliwiający uruchomienie go w trybie wysokiego kontrastu (tzw. wersja dla słabowidzących). Opcja ta może zostać włączona za pomocą myszy (kliknięcie), klawiatury (standardowo poprzez klawisze TAB i ENTER) lub poprzez zastosowanie skrótu klawiszowego ALT + 5.
  • Serwis WWW udostępnia mechanizm dwustopniowego powiększania czcionki każdego elementu serwisu, na każdej stronie.
  • Serwis WWW zawiera wyróżnienie wizualne linków. Dodatkowo, za pomocą kolorowej ramki wyróżnione są elementy aktywne, na których zatrzymał się fokus.
  • Naciskając klawisz TAB, w pierwszej kolejności wyświetlają się tzw. skip linki, umożliwiające szybkie przejście do treści głównej, menu głównego i dodatkowego, wyszukiwarki, a także uruchomić wersję kontrastową serwisu WWW.
  • Każda z akcji, którą umożliwiają tzw. skip linki (opisane w poprzednim punkcie) możliwa jest do wywołania poprzez skrót klawiszowy ALT + cyfra. Opis skrótów klawiszowych znajduje się w dalszej części deklaracji.
  • Tytuły poszczególnych stron serwisu WWW posiadają prawidłową strukturę w postaci odpowiednio przygotowanych nagłówków typu h1, h2, h3 itd, w odpowiedniej kolejności.
  • Brak typowego "efektu jąkania". Każdy z linków typu "czytaj dalej", "więcej" itd. posiada ukryty tekst (widoczny jednak dla czytników) z tytułem konkretnej strony czy artykułu, do którego prowadzi. Dzięki temu rozwiązaniu rola linków jest zrozumiała dla użytkowników. Patrz również punkt 12 listy wymagań, które nie zostały spełnione.
  • Każdy z pozostałych aktywnych elementów posiada atrybut title wraz z opisem akcji, którą wykonuje.
  • Wszystkie elementy aktywne w serwisie są dostępne za pomocą klawiatury.
  • Na stronie nie ma pułapki klawiaturowej.
  • W serwisie nie ma elementów, które powodują gwałtowne zmiany jasności lub szybko błyskają na czerwono.
  • W serwisie nie ma elementów uruchamiających dźwięk, którego nie da się zatrzymać.
  • Na stronie nie ma migających lub poruszających się elementów, których nie da się zatrzymać lub ukryć.
  • W serwisie nie ma mechanizmu otwierającego nowe okno bez udziału użytkownika.
  • Serwis WWW zawiera zarówno mapę serwisu, jak i wyszukiwarkę. Mechanizmy te dostępne są bezpośrednio ze strony głównej.
  • Zachowana jest spójność układu i działania pasków menu i innych elementów nawigacyjnych na różnych stronach w serwisie.
  • Nawigacja za pomocą klawiatury odbywa się w logicznej kolejności w stosunku do zawartości strony.
  • Użytkownik serwisu nie jest zmuszony do rozpoznania koloru podczas korzystania z niego.
  • Na stronie nie wykorzystuje się informacji, których zrozumienie opiera się wyłączenie na właściwościach zmysłowych.
  • W serwisie WWW nie występują dane tabelaryczne, które prezentowane są w innych niż tabele elementach HTML, ale stylizowanych na tabele.
  • Linki mające podobne funkcje są zgrupowane w kodzie HTML.
  • Zachowana jest spójność i kolejność linków w całym serwisie.
  • Zastosowane opisy w atrybutach alt są odpowiednio zwięzłe, zachowana jest również spójność pomiędzy poszczególnymi opisami w atrybutach alt i title.
  • Graficzne elementy czysto dekoracyjne posiadają pusty atrybut alt.
  • Wszystkie pola formularzy są poprawnie i jednoznacznie zidentyfikowane. Każdy z nich posiada odpowiednio uzupełniony atrybut title lub label.
  • Umiejscowienie etykiet pól formularzy nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do tego których pól dotyczą.
  • Zmiana odstępów pomiędzy liniami, akapitami, znakami i wyrazami nie powoduje utraty czytelności.
  • Na stronie nie ma elementów osadzonych w znacznikach blink, bgsound lub marquee.
  • Na stronie nie ma symboli typu ASCII-Art bez zrozumiałej alternatywy.
  • Serwis przechodzi test walidatorem HTML W3C.
  • Każda strona serwisu WWW ma poprawną deklarację języka.
  • Na każdej stronie serwisu WWW jest przynajmniej jeden nagłówek h1.
  • W kodzie strony nie ma elementów HTML służących prezentacji takich jak: center, border, align.
  • Strony zawierają poprawną deklarację DTD.
  • W serwisie nie ma mechanizmu automatycznie odświeżającego stronę bądź też przekierowującego do innego serwisu WWW.
  • Znaczniki HTML są użyte zgodnie z ich przeznaczeniem. Do warstwy prezentacyjnej zostały zastosowane arkusze stylów.
  • Ramki iframe użyte w serwisie mają atrybut title.
  • W miejscach, gdzie skrypt zmienia zawartość nietekstową na stronie, zmieniany jest również tekst alternatywny dla tej zawartości.
  • Ramka fokusa podświetlająca dany element nie jest usuwana za pomocą skryptu.
  • Elementy generowane dynamicznie, przez skrypty również są dostępne.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-10-01. Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: ALPANET - Polskie Systemy Internetowe,
42-400 Zawiercie, ul. 11 Listopada 6B, NIP: 6491660707
(z wyłączeniem dostępności architektonicznej).


Badanie dostępności strony zostało wykonane z pomocą następujących narzędzi:

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiszowych przeglądarki.
Oprócz tego, dla użytkowników przygotowane zostały następujące skróty klawiszowe:

  • ALT + 1 - przejście do menu głównego,
  • ALT + 2 - przejście do treści,
  • ALT + 3 - przejście do wyszukiwarki,
  • ALT + 4 - przejście do menu dodatkowego,
  • ALT + 5 - uruchomienie wersji dla słabowidzących, o zwiększonym kontraście. Jeżeli taka wersja jest już włączona, użycie skrótu spowoduje powrót do wersji standardowej.

     

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Koordynator do Spraw Dostępności - Pani Ewa Gawlik

Do zadań Koordynatora należy realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zwanej dalej „ustawą”, w szczególności:

  1. wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach,

  2. przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach, zgodnie z art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

  3. monitorowanie działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Łazach w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

  4. sporządzanie raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i publikacja ww. raportu w Biuletynie Informacji Publicznej Ośrodka Pomocy Społecznej w Łazach.

  5. przedstawianie dyrektorowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Łazach bieżących informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizacji zadań.

Dane kontaktowe:

Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach
ul. Pocztowa 14
42 - 450 Łazy
tel. 32 67-29-571
e-mail: koordynator@opslazy.pl

Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Katarzyna Sinkowska, ksinkowska@opslazy.pl.

Procedura wnioskowo - skragowa
 

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.
Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu.
Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
 

Dostępność architektoniczna

Informacje o dostępności architektonicznej siedziby podmiotu publicznego dla osób niepełnosprawnych.

Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Pocztowa 14, 42-450 Łazy

  • Do budynku prowadzą 2 wejścia od ul. Pocztowej.
  • Do wejść prowadzą schody.
  • Brak podjazdu dla wózków.
  • Wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych (zrealizowano w październiku 2020r.)
  • Wejścia nie są zabezpieczone bramkami.
  • W budynku nie ma windy.
  • Pomieszczenia biurowe zlokalizowane są na 1 piętrze budynku i nie ma wydzielonego pomieszczenia na parterze do obsługi interesantów.
  • Nie ma toalety dostosowanej dla osób niepełnosprawnych
  • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
  • W związku z brakiem, na obecną chwilę możliwości zapewnienia dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 i 3, Ustawy z dnia 19 lipca 2019r., Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach, zobowiązuje się zapewnić dostęp alternatywny. Przy wejściu do budynku dla osób z dysfunkcją ruchową czy poruszających się na wózku inwalidzkim, na odpowiedniej wysokości, został zamontowany dzwonek wraz z tabliczką informacyjną. Pracownik Ośrodka zejdzie i obsłuży osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, natomiast osobie z dysfunkcją ruchową w miarę możliwości pomoże dostać się na piętro w celu załatwienia sprawy, bądź osoba taka zostanie obsłużona na parterze budynku. Istnieje również możliwość, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym, iż odpowiedni pracownik uda się do miejsca zamieszkania osoby, która jest ograniczona ruchowo, w celu załatwienia sprawy.


Dostępność informacyjno - komunikacyjna


W  Ośrodku Pomocy Społecznej w Łazach istnieje możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego. Skorzystanie z usługi jest bezpłatne i wymaga powiadomienia o tym fakcie OPS 3 dni robocze przed planowaną wizytą w Ośrodku, z wyjątkiem sytuacji nagłych.
W celu powiadomienia OPS o chęci skorzystania z usługi tłumacza należy złożyć wniosek zawierający informację o wybranej metodzie komunikowania się: PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy) i SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniemych) oraz krótki opis sprawy, której spotkanie będzie dotyczyło.

Wniosek można złożyć:

  1. korzystając z poczty elektronicznej na adres: koordynator@opslazy.pl
  2. faksem, na nr (032) 67 29 571
  3. listownie na adres:
    Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach
    ul. Pocztowa 14
    42-450 Łazy
  4. poprzez platformę ePuap /OPS_Lazy/skrytka

Niemniej, w związku z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się Ośrodek Pomocy Społecznej w Łazach informuje, że osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się (głuche i głucho-niewidome) mogą kontaktować się z Ośrodkiem w sposób podany poniżej:

  • e-mail: koordynator@opslazy.pl
  • fax: +48 (32) 67 29 571 lub +48 (32) 67 29 176
  • zgłoszenie sprawy przez osobę przybraną tel.: +48 (32) 67 29 571 lub +48 (32) 67 29 176

Po zawiadomieniu przez osobę wnioskującą o konieczności obsługi osoby z niepełnosprawnością ruchową, pracownik Ośrodka schodzi do klienta.

W zakresie dostępności informacyjno - komunikacyjnej:

  • Brak nad wejściami głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
  • Brak pętli indukcyjnych.
  • Brak oznaczeń w alfabecie Braille'a, oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.


    Wniosek o tłumacza - pobierz tutaj
Oficjalna strona www
Ośrodek Pomocy Społecznej
w Łazach
ul. Pocztowa 14
42-450 Łazy
woj. śląskie

tel. (32) 67 29 571
  tel. (32) 67 29 176
pomoc@opslazy.pl
 

 

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.